Sunday, April 17, 2011

Saya mestilah muslim di sudut ‘Ibadah

Ibadah di dalam Islam merupakan kemuncak bg sifat kepatuhan dan kerendahan kpd ALLAH dan ia juga adalah kemuncak betapa ia merasai keagongan Tuhan yg disembahnya. Ia menjadi anak tangga pertatehan di antara si hamba dgn Tuhannya. ‘Ibadah ini juga member kesan yg mendalam di dalam perhubungan manusia dgn makhluk lainnya. Begitu juga dengan ibadah- ibadah dalam rukun Islam seperti sembahyang, puasa, zakat, dan haji serta amalan-amalan lainnya yg dilaksanakan utk mendapat keredhaan Ilahi dan dalam mengamalkan Syari’atNya adalah termasuk dalam pengertian ibadah. Bertitik t olak dari pengertian inilah Islam menetapkan supaya seluruh hidup manusia dipelihara agar menjadi ibadah dan taat kepada ALLAH S.W.T seperti yg dinyatakan oleh ALLAH:

 Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku. Aku tidak menghendaki rezki sedikitpun dari mereka dan Aku tidak menghendaki supaya mereka memberi-Ku makan.  Sesungguhnya Allah dialah Maha pemberi rezki yang mempunyai kekuatan lagi sangat kukuh. (Surah Al-Zariat 51 : Ayat 56-58)

Firman ALLAH seterusnya:
“Katakanlah: Sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam”.

-          Saya mestilah memastikan ibadah saya mempunyai hubungan dengan Tuhan yang disembah. Inilah apa yang dikatakan martabat “keihsanan dalam ibadah”. Rasulullah S.A.W sendiri pernah ditanya (oleh malaikat Jibril) tentang martabat “ihsan” ini, lalu baginda menjawab :

“Bahawa engkau menyembah ALLAH seolah-olah engkau melihatnya, jika engkau tidak melihatnya (sekalipun) sebenarnya ia melihat engkau”

-          Saya mestilah melakukan ibadah dengan penuh khusyuk sehingga saya dapat merasai kelazatan serta kemanisannya malah mendatangkan kekuatan kepada saya untuk berterusan mengerjakannya.

‘ Aisyah radiyallahu ‘anha mengatakan:
“Adalah Rasulullah S.A.W berbicara dengan kami dan kami juga berbicara dengannya tetapi bila tiba saja waktu sembahyang ia seolah-olah tidak mengenali kami dan kami pula tidak mengenalinya”.  (Hadith diriwayatkan oleh Al-Azdi)

Kekhusyukkan inilah yang disyaratkan oleh Rasulullah S.A.W. :

“Berapa ramai orang yang mengerjakan sembahyang, habuan yang ia terima hanyalah penat dan letih”. (Hadith riwayat Al-Nasa’i)

“Berapa ramai orang yang berpuasa, ia tidak memperolehi apa-apa ganjaran kecuali lapar dan dahaga”. (Hadith riwayat Al-Nasa’i)

-          Saya mestilah beribadah dalam keadaan hati saya merasai kehadiran ALLAH, membuang dan melupakan kesibukan dunia dan hiruk-pikuknya. Beribadah dalam keadaan seperti inilah yang dianjurkan oleh Rasulullah S.A.W. dalam sabdanya :

“ ALLAH S.W.T tidak memandang kepada sembahyang seorang lelaki yang mengerjakan tanpa kehadiran hati berserta gerak badannya”. (Al-Hadith)
Berkata Ulama’
     “Sembahyang itu adalah urusan Akhirat, maka kamu masuk menunaikannya (bererti) kamu
       telah keluar dari dunia”.
Al-Hassan Al-Basri meriwayatkan :
     “Setiap sembahyang yang tidak disertai kehadiran hati maka ia adalah lebih hampir kepada
       seksaan”.  

-          Saya mesti beribadah dalam keadaan sentiasa ingin menambahkannya, tidak merasa cukup dan tidak kenyang. Saya perlu menghampirkan diri kepada ALLAH dengan amalan-amalan sunat sebagai menyahut seruan ALLAH, di dalam sebuah hadith qudsi:

“Sesiapa yang memusuhi kekasih (waliKu), maka Aku mengisytiharkan perang terhadapnya. Tidak ada satu pun perbuatan mendekatkan diri (taqarrab) kepada Aku oleh hambaKu yang lebih Aku cintai selain daripada kewajiban-kewajiban yang telah Aku fardukan ke atasnya. HambaKu akan terus beramal menghampiri diri kepadaKu dengan melakukan amalan-amalan sunat sehingga Aku mencintainya. Apabila Aku sudah mencintainya maka Aku (menjadikan) pendengarannya yang dengannya dia mendengar, penglihatannya yang dengannya dia melihat, tangannya yang dengannya dia memukul dan kakinya yang dengannya dia berjalan. Jika dia memohon sesuatu dari Aku nescaya Aku berikannya. Dan jika dia memohon perlindungan Aku (dari sesuatu) nescaya Aku akan melindunginya. Aku tidak pernah ragu dari sesuatu yang Aku lakukan seperti Aku ragu (hendak mengambil) nyawa hambaKu yang mu’min , di mana dia membenci maut sedang Aku tidak suka menyakitinya”.  




No comments:

Post a Comment